Biznes

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk
Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Z raportu Deloitte’a „2024 CxO Sustainability Report: Signs of a shift in business climate action”, obejmującego badania z 27 krajów świata, wynika, że w ubiegłym roku 85 proc. organizacji zwiększyło swoje inwestycje w praktyki proekologiczne, co stanowi wzrost o 10 pp. w porównaniu z 2023 rokiem.

– Firmy koncentrują się na swoich usługach, na rozwoju własnej działalności gospodarczej. Ważne jest to, aby rozwijać spółkę, ale jednocześnie zadbać o to, w jaki sposób tworzymy usługi czy produkty. W jaki sposób możemy przyspieszyć transformację? Poprzez wybory produktów, które są potrzebne dzisiaj do wygenerowania usługi czy produktu – mówi agencji Newseria Jarosław Chwastowicz, dyrektor ds. customer experience w Lyreco Polska. – Dzisiaj klient jest w stanie wybrać sobie produkt, który wpływa mniej negatywnie na środowisko lub też pozytywnie, w takim znaczeniu, że możemy go wrócić do obiegu zamkniętego.

Zrównoważone podejście firm do procesów zakupowych może uwzględniać zarówno wpływ na środowisko naturalne, jak i kwestie społeczne. W tym pierwszym aspekcie chodzi m.in. o redukcję emisji CO2, ilości odpadów, zanieczyszczenia plastikiem czy wykorzystania zasobów naturalnych. Z kolei w drugim aspekcie ważne dla zamawiających są takie wartości jak uczciwe warunki pracy, wsparcie dla lokalnych społeczności czy też walka z wykorzystywaniem do pracy dzieci. Zrównoważone zamówienia stają się coraz częściej istotną częścią strategii ESG w organizacjach mocno stawiających nacisk na zrównoważony rozwój. W części firm wdrażana jest nawet odrębna strategia zrównoważonych zakupów, która uwzględnia wymienione kwestie. Jednym z kroków do tego, by zmieniać proces zakupowy w firmach, jest współpraca z dostawcami.

A to już wiesz?  Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych

– Rynek oczekuje od firm produktu, usługi i etycznego działania w stosunku i do pracowników, i do planety, dlatego nasza synergia z biznesem jest następująca: dostarczamy w sposób zrównoważony produkty, usługi do każdego miejsca pracy po to właśnie, aby biznes mógł się skoncentrować na tym, co dla niego jest najważniejsze – mówi przedstawiciel Lyreco. – Nasza oferta daje pewne poczucie stabilności, transparentnego działania i współpracy po to, aby nasi partnerzy biznesowi mogli się rozwijać, a my w tak zwanym zakresie trzecim (ślad węglowy – red.) będziemy w stanie dostarczać ofertę, która będzie policzalna z punktu widzenia raportowań niefinansowych.

W Lyreco służy do tego program Sustainable Selection by Lyreco i specjalna metodyka oceny produktów audytowana co roku przez z SGS, firmę wyspecjalizowaną w dziedzinie certyfikacji. Dzięki specjalnym oznaczeniom produktów klient biznesowy może wybierać spośród tych bardziej przyjaznych środowisku (Planet), np. środków czystości czy opakowań wielokrotnego użytku, wspierających wellbeing i bezpieczeństwo pracowników (People at work) oraz wspierających lokalne społeczności, programy społeczne i organizacje charytatywne (Community).

– Klient, filtrując na naszej stronie produkty poprzez tę etykietę, wie, kogo wspiera. Znajdziemy tam głównie produkty od producentów polskich, a jeżeli produkt jest z zagranicy, wówczas klient wie, że dana organizacja wspiera swoje otoczenie lokalne różnymi inicjatywami. My te inicjatywy audytujemy, w centrali działa specjalnie powołana do tego jednostka – mówi Jarosław Chwastowicz. – Zanim zaczniemy pracę z jakimkolwiek podmiotem, chcemy sprawdzić, czy nasz poziom wartości jest ten sam. Zaczynamy od kodeksu etycznego i to jest coś, co musi zostać podpisane, następnie uzupełniamy razem tzw. kartę dostawcy, która została zaudytowana przez SGS, abyśmy mieli pewność, że certyfikaty, o które pytamy naszych nowych producentów, mają faktyczny wpływ na biznes i na naszą planetę.

Ocena dostawcy jest pierwszym obowiązkowym kryterium, które opiera się na standardzie ESG. W drugim kroku dokonywana jest ocena samego produktu (pod warunkiem że ocena dostawcy została pomyślnie ukończona) pod kątem takich kwestii jak możliwość recyklingu samego produktu i jego opakowania, możliwość ponownego użycia lub odnowienia produktu. Lyreco wskazuje, że w 2023 roku połowę sprzedaży stanowiły zielone produkty. Zgodnie ze strategią firmy do 2026 roku 90 proc. obrotów ma pochodzić z kategorii Sustainable Selection by Lyreco.

A to już wiesz?  Fusy z kawy zamiast piasku. Taki komponent może wzmocnić beton z korzyścią dla środowiska

– Chcemy szerzyć wiedzę wśród nowego pokolenia, które za chwilę wejdzie na rynek pracy, ale również budować strategiczne partnerstwa z tymi, którzy również chcą się długoterminowo rozwijać i stawiają na zrównoważony, długoterminowy wzrost – wskazuje dyrektor ds. customer experience w Lyreco Polska.

Jak wskazują eksperci od ESG, decyzje zakupowe biznesu mogą mieć realne przełożenie na kwestie środowiskowe i społeczne. Długoterminowa strategia w obszarze zamówień przynosi firmom korzyści zarówno wizerunkowe, jak i ekonomiczne, zmniejszając koszty operacyjne i zwiększając przychody od klienta końcowego, który coraz bardziej docenia zrównoważone działania biznesu.

Budowanie zrównoważonych łańcuchów dostaw jest jednak dla firm sporym wyzwaniem. Jak wynika z ubiegłorocznego globalnego badania Amazon Business na temat zrównoważonych zamówień publicznych, 85 proc. respondentów (spośród osób odpowiedzialnych za ten obszar w organizacjach reprezentujących dziewięć różnych branż) stwierdziło, że ma problem z pozyskaniem dostawców, którzy przestrzegają zrównoważonych praktyk, przez co trudno im osiągnąć własne cele w zakresie odpowiedzialnych zakupów. Czterech na 10 badanych spośród tych, którzy nie mają wyznaczonych celów w tej dziedzinie, i tak bierze pod uwagę kwestie ESG u dostawcy.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x