
Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Z raportu Deloitte’a „2024 CxO Sustainability Report: Signs of a shift in business climate action”, obejmującego badania z 27 krajów świata, wynika, że w ubiegłym roku 85 proc. organizacji zwiększyło swoje inwestycje w praktyki proekologiczne, co stanowi wzrost o 10 pp. w porównaniu z 2023 rokiem.
– Firmy koncentrują się na swoich usługach, na rozwoju własnej działalności gospodarczej. Ważne jest to, aby rozwijać spółkę, ale jednocześnie zadbać o to, w jaki sposób tworzymy usługi czy produkty. W jaki sposób możemy przyspieszyć transformację? Poprzez wybory produktów, które są potrzebne dzisiaj do wygenerowania usługi czy produktu – mówi agencji Newseria Jarosław Chwastowicz, dyrektor ds. customer experience w Lyreco Polska. – Dzisiaj klient jest w stanie wybrać sobie produkt, który wpływa mniej negatywnie na środowisko lub też pozytywnie, w takim znaczeniu, że możemy go wrócić do obiegu zamkniętego.
Zrównoważone podejście firm do procesów zakupowych może uwzględniać zarówno wpływ na środowisko naturalne, jak i kwestie społeczne. W tym pierwszym aspekcie chodzi m.in. o redukcję emisji CO2, ilości odpadów, zanieczyszczenia plastikiem czy wykorzystania zasobów naturalnych. Z kolei w drugim aspekcie ważne dla zamawiających są takie wartości jak uczciwe warunki pracy, wsparcie dla lokalnych społeczności czy też walka z wykorzystywaniem do pracy dzieci. Zrównoważone zamówienia stają się coraz częściej istotną częścią strategii ESG w organizacjach mocno stawiających nacisk na zrównoważony rozwój. W części firm wdrażana jest nawet odrębna strategia zrównoważonych zakupów, która uwzględnia wymienione kwestie. Jednym z kroków do tego, by zmieniać proces zakupowy w firmach, jest współpraca z dostawcami.
– Rynek oczekuje od firm produktu, usługi i etycznego działania w stosunku i do pracowników, i do planety, dlatego nasza synergia z biznesem jest następująca: dostarczamy w sposób zrównoważony produkty, usługi do każdego miejsca pracy po to właśnie, aby biznes mógł się skoncentrować na tym, co dla niego jest najważniejsze – mówi przedstawiciel Lyreco. – Nasza oferta daje pewne poczucie stabilności, transparentnego działania i współpracy po to, aby nasi partnerzy biznesowi mogli się rozwijać, a my w tak zwanym zakresie trzecim (ślad węglowy – red.) będziemy w stanie dostarczać ofertę, która będzie policzalna z punktu widzenia raportowań niefinansowych.
W Lyreco służy do tego program Sustainable Selection by Lyreco i specjalna metodyka oceny produktów audytowana co roku przez z SGS, firmę wyspecjalizowaną w dziedzinie certyfikacji. Dzięki specjalnym oznaczeniom produktów klient biznesowy może wybierać spośród tych bardziej przyjaznych środowisku (Planet), np. środków czystości czy opakowań wielokrotnego użytku, wspierających wellbeing i bezpieczeństwo pracowników (People at work) oraz wspierających lokalne społeczności, programy społeczne i organizacje charytatywne (Community).
– Klient, filtrując na naszej stronie produkty poprzez tę etykietę, wie, kogo wspiera. Znajdziemy tam głównie produkty od producentów polskich, a jeżeli produkt jest z zagranicy, wówczas klient wie, że dana organizacja wspiera swoje otoczenie lokalne różnymi inicjatywami. My te inicjatywy audytujemy, w centrali działa specjalnie powołana do tego jednostka – mówi Jarosław Chwastowicz. – Zanim zaczniemy pracę z jakimkolwiek podmiotem, chcemy sprawdzić, czy nasz poziom wartości jest ten sam. Zaczynamy od kodeksu etycznego i to jest coś, co musi zostać podpisane, następnie uzupełniamy razem tzw. kartę dostawcy, która została zaudytowana przez SGS, abyśmy mieli pewność, że certyfikaty, o które pytamy naszych nowych producentów, mają faktyczny wpływ na biznes i na naszą planetę.
Ocena dostawcy jest pierwszym obowiązkowym kryterium, które opiera się na standardzie ESG. W drugim kroku dokonywana jest ocena samego produktu (pod warunkiem że ocena dostawcy została pomyślnie ukończona) pod kątem takich kwestii jak możliwość recyklingu samego produktu i jego opakowania, możliwość ponownego użycia lub odnowienia produktu. Lyreco wskazuje, że w 2023 roku połowę sprzedaży stanowiły zielone produkty. Zgodnie ze strategią firmy do 2026 roku 90 proc. obrotów ma pochodzić z kategorii Sustainable Selection by Lyreco.
– Chcemy szerzyć wiedzę wśród nowego pokolenia, które za chwilę wejdzie na rynek pracy, ale również budować strategiczne partnerstwa z tymi, którzy również chcą się długoterminowo rozwijać i stawiają na zrównoważony, długoterminowy wzrost – wskazuje dyrektor ds. customer experience w Lyreco Polska.
Jak wskazują eksperci od ESG, decyzje zakupowe biznesu mogą mieć realne przełożenie na kwestie środowiskowe i społeczne. Długoterminowa strategia w obszarze zamówień przynosi firmom korzyści zarówno wizerunkowe, jak i ekonomiczne, zmniejszając koszty operacyjne i zwiększając przychody od klienta końcowego, który coraz bardziej docenia zrównoważone działania biznesu.
Budowanie zrównoważonych łańcuchów dostaw jest jednak dla firm sporym wyzwaniem. Jak wynika z ubiegłorocznego globalnego badania Amazon Business na temat zrównoważonych zamówień publicznych, 85 proc. respondentów (spośród osób odpowiedzialnych za ten obszar w organizacjach reprezentujących dziewięć różnych branż) stwierdziło, że ma problem z pozyskaniem dostawców, którzy przestrzegają zrównoważonych praktyk, przez co trudno im osiągnąć własne cele w zakresie odpowiedzialnych zakupów. Czterech na 10 badanych spośród tych, którzy nie mają wyznaczonych celów w tej dziedzinie, i tak bierze pod uwagę kwestie ESG u dostawcy.